Laboratorium Systemów Mobilnych

 | Wprowadzenie

Podstawowym mechanizmem pozwalającym na wymianę informacji między systemami komputerowymi są sieci komputerowe. Wraz z rozwojem technologii istotną rolę zaczęły odgrywać urządzenia mobilne takie jak telefony, notebooki oraz tablety wyposażone w moduły transmisji bezprzewodowej komunikujące się z wykorzystaniem bezprzewodowych sieci LAN i WAN. Wiedza na temat systemów mobilnych jest istotna dla inżynierów informatyków i pomocna w ich dalszej pracy zawodowej.

Laboratorium Systemów Mobilnych to miejsce gdzie studenci mogą nabyć praktyczne umiejętności w zakresie budowy i oprogramowania systemów mobilnych w tym tworzenia aplikacji dla różnorodnych urządzeń mobilnych. Ważnym elementem jest możliwość uzyskania wiedzy na temat technologii transmisji bezprzewodowej począwszy od technologii krótkozasięgowych takich jak Bluetooth, ZigBee aż po technologie komunikacji globalnej takie jak LTE i systemy łączności satelitarnej.

 | Laboratorium

Laboratorium Systemów Mobilnych zlokalizowane jest w sali 4.22 w budynku D-17.

W laboratorium omawiane są następujące zagadnienia:

  • •  architektura systemów mobilnych,
  • • systemy operacyjne dla urządzeń mobilnych (Android, iOS),
  • • strony webowe dla urządzeń mobilnych (HTML5),
  • • podstawy transmisji bezprzewodowej,
  • • technologie transmisji bezprzewodowej (Bluetooth, WiFi, WiMax),
  • • technologie sieci komórkowych (2G, 3.5G),
  • • technologie sieci 4G (LTE Advanced),
  • • sieć typu Ad-Hoc (MANET),
  • • mobilność urządzeń bezprzewodowych (protokół MobileIP),
  • • lokalizacja urządzeń.

Sprzęt i oprogramowanie dostępne w laboratorium pozwalają w szczególności na konfiguracje urządzeń zapewniających transmisję bezprzewodową oraz umożliwiają tworzenie oraz testowanie aplikacji dla urządzeń mobilnych. 

 | Szczegóły wyposażenia

1. Telefony komórkowe, smartphone i tablety:

  • • HTC Magic (Android) – 2 egz.
  • • HTC Touch Diamond 2 (Windows Mobile) – 1 egz.
  • • HTC Touch HD (Windows Mobile) – 1 egz.
  • • Telefon Era G1 (Android) – 1 egz.
  • • OpenMoko Neo FreeRunner (Linux) – 2 egz.
  • • iPhone 4 (iOS) – 2 egz.
  • • Tablet iPad 2 (iOS) – 1 egz.
  • • Google Nexus One (Android) – 10 egz.
  • • Tablet Eee Pad Transformer Prime TF201– 1 egz.

Uczestnik zajęć może testować oprogramowanie dla różnorodnych urządzeń mobilnych z różnymi systemami operacyjnymi.

2. Komputery osobiste z typowym wyposażeniem audiowizualnym i specjalistycznym oprogramowaniem deweloperskim oraz adapterami USB: Bluetooth i Linksys WiFi 802.11n – 12 egz. Uczestnik zajęć może tworzyć i testować oprogramowanie dla różnorodnych urządzeń mobilnych z systemem Android i Windows Phone.

3. Komputery Apple Mac Mini z wbudowanymi modułami transmisji bezprzewodowej Bluetooth oraz WiFi 802.11n – 6 egz. Uczestnik zajęć może tworzyć i testować oprogramowanie dla systemu operacyjnego iOS.

4. Urządzenia i akcesoria wyposażone w interfejs komunikacyjny Bluetooth:

  • • Odbiorniki GPS - GPS Trip Recorder PathFinder,
  • • Urządzenia medyczne (waga, ciśnieniomierz) firmy A&D - A&D UC-321 PBT oraz A&D UA-767 PBT
  • • Urządzenie medyczne - ciśnieniomierz - Card Guard BP Pro

Uczestnik zajęć może tworzyć i testować oprogramowanie (m.in. z obszaru telemedycyny) wykorzystujące urządzenia z modułami transmisji bezprzewodowej Bluetooth.

5. Zestaw deweloperski do projektowania i testowania rozszerzeń urządzeń mobilnych z systemem Android - Grove  ADK Dash Kit. Uczestnik zajęć może tworzyć i testować oprogramowanie w środowisku Android, wykorzystujące różnorodne zewnętrzne sensory.

6. Analizatory sieci bezprzewodowych

  • Analizator widma sygnału radiowego 2.4 i 5GHz - WiSpy DBx Pro
  • Dekoder sieci bezprzewodowej - Wifi Robin

Uczestnik zajęć może analizować widmo sygnału radiowego oraz testować systemy zabezpieczeń sieci WiFi.

7. Kamery z możliwością transmisji bezprzewodowej D-Link Wireless Network Camera (DCS-950G) – 2 szt.

| W razie pytań

Napisz do nas!

  informatyka@agh.edu.pl