Laboratorium Robotów Mobilnych

RSS
   
 

Możliwości urządzeń mechanicznych, jakimi są roboty mobilne, są obecnie ogromne. Roboty mogą działać autonomicznie przez wiele godzin, mogą wykorzystywać zaawansowane sensory pozwalające na postrzeganie otaczającego je środowiska, mogą wreszcie na to środowisko wpływać. Robot może analizować światło widzialne i dźwięk przy pomocy kamer i mikrofonów, mogą mierzyć odległość od przeszkód wykorzystując precyzyjne dalmierze laserowe, mogą poznać swoją pozycję używając GPS. Konstruowane obecnie roboty mogą poruszać się na kołach lub nogach, mogą latać i pływać.   

W najbliższych latach roboty będą z pewnością znajdowały coraz więcej praktycznych zastosowań w przemyśle, pracach domowych czy rozrywce. Wykorzystanie urządzenia do realizacji konkretnego zadania wymaga jednak stworzenia odpowiedniego oprogramowania. W Laboratorium Robotów Mobilnych studenci zdobywają wiedzę na temat metod programowania robotów mobilnych realizujących najróżniejsze zadania. Poznają metody sterowania ramionami o wielu stopniach swobody, tworzą algorytmy lokalizacji i nawigacji robotów kołowych, wykorzystują sensory do realizacji postrzegania otoczenia i wpływania na nie. Pracują również nad rozwiązywaniem problemów współpracy wielu robotów czy interakcji robotów z ludźmi.

 
  LABORATORIUM  
 

Laboratorium  Robotów Mobilnych zlokalizowane jest w sali 2.34 w budynku D-17.
Sprzęt i oprogramowanie dostępne w laboratorium pozwalają przeanalizować wiele problemów związanych z tworzeniem oprogramowania dla robotów mobilnych.

 
   
  SZCZEGÓŁY WYPOSAŻENIA  
 

Wyposażenie laboratorium obejmuje m.in.:

1. 10 robotów  czterokołowych opartych o platformę Lynxmotion A4WD1, wyposażonych w:

  • Komputery jednoukładowe PandaBoard ES
  • Silniki stałoprądowe pozwalające na rozwijanie prędkości 3m/s
  • Sensory orientacji i przyspieszenia i dziewięciu stopniach swobody
  • Urządzenia do lokalizacji Hagisonic StarGazer
  • Skanery laserowe hokuyo URG-04LX-UG01

2. 11 robotów  dwukołowych Miabot zgodnych ze specyfikacją FIRA MiroSot oraz kompletne stanowisko do prowadzenia rozgrywek piłki robotów

3. Robota kroczącego sześcionożnego Lynxmotion BH3-R

4. Dwa ramiona o pięciu i sześciu stopniach swobody wyposażone w chwytaki

 
   
   
   
  CIEKAWOSTKI ZWIĄZANE Z PRAKTYCZNYMI ASPEKTAMI PREZENTOWANYMI W LABORATORIUM  
   
   

Wszelkie prawa zastrzeżone © 2010 Katedra Informatyki   |   Akademia Górniczno-Hutnicza   |   Realizacja Creative Bastards