Laboratorium Sieciowych Systemów Multimedialnych

RSS
   
 

Znaczny procent informacji przesyłanych we współczesnej sieci Internet stanowią informacje multimedialne. Nie są to tylko zdjęcia i pliki audiowizualne - Internet zaczyna powoli wypierać telewizję i telefonię zapewniając strumieniowy przesył bardzo dużych ilości danych z niewielkimi opóźnieniami pozwalającymi na prowadzenie komunikacji interaktywnej. Nawet osoby preferujące tradycyjne rozwiązania, takie jak telewizory czy telefony stacjonarne często - nawet nieświadomie - korzystają z sieci Internet jako medium przenoszącego dostarczany do nich przekaz. Opisany trend będzie się z pewnością wzmacniał. Znajomość i rozumienie zagadnień związanych z sieciowymi systemami multimedialnymi są więc bardzo istotne dla inżynierów informatyków. Laboratorium Sieciowych Systemów Multimedialnych jest miejscem, gdzie studenci zdobywają praktyczną wiedzę w zakresie reprezentacji, generowania, przechowywania i przetwarzania strumieniowych danych multimedialnych oraz mechanizmów ich efektywnej transmisji we współczesnych sieciach komputerowych.

 
   LABORATORIUM  
  Sprzęt i oprogramowanie dostępne w laboratorium pozwalają przeanalizować wszystkie aspekty działania sieciowego systemu multimedialnego - począwszy od jego powstawania, poprzez transmisję w sieci komputerowej aż do prezentacji u końcowego odbiorcy. Są to między innymi:
  • reprezentacja obrazu i dźwięku oraz metody ich kodowania,
  • opis sesji multimedialnych,
  • protokoły transmisji danych multimedialnych,
  • przydatność poszczególnych protokołów transportowych do transmisji danych multimedialnych,
  • zagadnienia adaptowalności wielkości strumieni informacji multimedialnej,
  • protokoły sygnalizacyjne stosowane w organizacji sesji multimedialnych (RTSP, SIP, H.323),
  • technologia VoIP i standardy wykorzystywane w tej technologii,
  • komunikacja grupowa i routing multicast w sieciach IP,
  • zagadnienia zapewniania jakości transmisji w sieciach IP (architektury DiffServ i IntServ).
 
   
  Wyposażenie laboratorium obejmuje m.in.:
  • urządzenia do kodowania obrazu i dźwięku w czasie rzeczywistym: kodery MPEG-1, MPEG-2, MJPEG i H.264 [http://pl.wikipedia.org/wiki/H.264] pracujące w czasie rzeczywistym stanowiące źródło strumieni multimedialnych.  Dzięki nim uczestnik zajęć może porównać sposób działania i parametry poszczególnych standardów kodowania.
  • kamery analogowe i cyfrowe podłączane do urządzeń kodujących. Użytkownik zajęć może wpływać na działanie procesu kodowania obrazu ruchomego.
  • sprzętowy dekoder strumienia MJPEG,
  • programowe serwery strumieniujące udostępniające zawartość multimedialną, dzięki którym możliwe jest powtarzanie pewnych eksperymentów na identycznych danych.
  • tuner DVB [http://pl.wikipedia.org/wiki/Tuner_DVB] z głowicami DVB-T [http://pl.wikipedia.org/wiki/DVB-T] i DVB-S [http://pl.wikipedia.org/wiki/DVB-S] pozwalający na odbiór cyfrowego sygnału telewizyjnego i jego dystrybucję do sieci komputerowej. Uczestnicy zajęć mogą więc stać się na chwilę dostawcami telewizji poprzez Internet.
  • profesjonalny terminal wideokonferencyjny. Użytkownicy mają możliwość zapoznania się z rozwiązaniem stosowanym przez prezesów dużych firm uczestniczących w rozmowach biznesowych,
  • komputery osobiste z typowym wyposażeniem audiowizualnym i specjalistycznym oprogramowaniem sieciowym i multimedialnym,
  • telefony IP [http://pl.wikipedia.org/wiki/Telefon_IP] i telefony analogowe,
  • półprofesjonalną centralę telefoniczną. Uczestnicy zajęć mogą budować i konfigurować proste sieci telefoniczne definiując własne plany numeracyjne.
  • amplituner [http://pl.wikipedia.org/wiki/Amplituner] i profesjonalny system nagłośnienia,
  • urządzenie set-top-box [http://pl.wikipedia.org/wiki/Set-top_box] do odbioru, przechowywania i prezentacji zawartości multimedialnej na końcowych urządzeniach,
  • telewizory i rzutniki komputerowe prezentujące obraz w jakości HD - niezbędne do oceny jego jakości i wpływu zastosowanych parametrów transmisji.
  • liczne urządzenia sieciowe wykorzystywane do budowy sieci, w których prowadzona jest transmisja danych multimedialnych oraz konfiguracja mechanizmów QoS i routingu multicast. Transmisja może być prowadzona zarówno w sieci IP zbudowanej w oparciu o standardy Ethernet i technologie sieci rozległych jak i sieci ATM gwarantującej zadaną jakość transmisji.
 
   
  SZCZEGÓŁY WYPOSAŻENIA  
   
  CIEKAWOSTKI ZWIĄZANE Z PRAKTYCZNYMI ASPEKTAMI PREZENTOWANYMI W LABORATORIUM  
   
   
  zdjęcia: Małgorzata Ulikowska  

Wszelkie prawa zastrzeżone © 2010 Katedra Informatyki   |   Akademia Górniczno-Hutnicza   |   Realizacja Creative Bastards